Varga Bertalan / A páva farka a Három Hét Galériában
Képzőművészet - Workshop

2018. 02. 03.

Varga Bertalan / A páva farka a Három Hét Galériában


A kiállítást Maurer Dóra nyitja meg február 3-án 19 órakor a Három Hét Galériában.

Kurátor: Bálványos Levente
Facebook-event


Cauda Pavonis : a szétterjesztett farkú páva tollainak szemet kápráztatóan színes csillogása. A jelenséget az alkímiában ellentmondásosan értelmezeték. Vagy arról tanúskodott, hogy a „Nagy Mű” (Opus Magnum / Opus Solare) nem sikerült és a puszta halott anyag, a „Halálfej” (Caput Mortum) jött létre - vagy éppen ellenkezőleg : a művelet a legkedvezőbb úton halad az anyag átszellemítése és a szellem testet öltése felé. Az alkímiai arany a testet öltött fény, az érzékelhetővé változott szellem : test, lélek és szellem tökéletes egybefonódása. A pávafarok egyszerre szimbolizálja a fejlődőben lévő aranyat, a halhatatlanná változó testet, az újjászülető fényt és egyáltalán a látást magát - miközben a megtévesztéssel, a hiúsággal és a puszta mutatvánnyal is kapcsolatos.
Határhelyzet és mégis örökös átmenetiség : instabil pont, ami éppen ezért mélységesen életszerű. Az instabil pontok mindig is a legnagyobb szélsőségek lehetőségeinek és a legnagyobbfokú érzékenységnek a helyei. Az életszerűség mindig a bizonytalanság kockázatát keresi : a bizonytalan lebegés állapotát. Ezért van az, hogy az „élőlény” mindig életszerűbb, mint a „tárgy”. Nem csak a mozgás teszi, hiszen tudjuk, hogy amúgyis minden mozog. Az ún. valóság csak az érzékenység csatornáin keresztül ragadható meg : az általunk egyedül igazán ismert és mégis a leginstabilabb helyeken.
Ezen a kiállításon is központi fontosságú a fény, a komplementaritás és a színek szüntelen egymásba fordulása. Viszonyunk az ún. valósághoz is komplementer viszony : a megfigyelő én-tudat és az egység misztikus élménye egyszerre van, akár a gestalt-elméletekben. Hogy a páva farka mit jelent inkább, az csak azon múlik, milyen módon és mértékben kerül egymással kapcsolatba a külső nézet és a belső látás.

Térkép